Portfolio

ŠTA JE PORTFOLIO?

Na prvom mestu bi trebalo objasniti šta je uopšte portfolio i zašto je on toliko važan za dizajnera.

Portfolio je praktično lična karta jednog dizajnera, njegov rukopis, i svojevrsni potpis. Portfolio sadrži pregled najboljih izdvojenih radova koji predstavljaju dizajnera. On pruža uvid poslodavcu ne samo o kvalitetu rada tog dizajnera, već i o njegovom senzibilitetu, načinu na koji razmišlja, kako se vodi korišćenjem grafičkih i likovnih elemenata u radu, koji stepen znanja ima, iskustva i slično. On je pravi odraz znanja, veština i iskustva jednog dizajnera. Dok u CV-u svako može da napiše šta hoće, u portfoliju se to sve vidi. I koliko neko dobro barata grafičkim softverom, i koliko radi, koliko je temeljit, a koliko površan, koliko zna o dizajnu i slično.

Putem portfolia može da se sazna mnogo toga o dizajneru.

Zato je veoma važno napraviti DOBAR PORTFOLIO.

Primer izgleda dizajnerskog portfolia 4

ŠTA TREBA DA SADRŽI DOBAR PORTFOLIO?

Da bi portfolio postigao najviše, potrebno je da sadrži kao što smo rekli najbolje radove koje dizajner ima iz što više oblasti rada. Tako bi jedan grafički dizajner trebao da u svom portfoliu prikaže radove iz oblasti:

  • Dizajna logotipa i vizuelnog identiteta
  • Dizajn brošura i kataloga ili flajera
  • Dizajn ambalaže
  • Dizajn postera ili plakata
  • Dizajn reklamnih novinskih oglasa
  • Brendiranje vozila, izloga ili objekata
  • Dizajn grafičkog interfejsa web stranice ili aplikacija
  • Ilustracije ako ih ima

Ovo ne znači nužno da vi morate da imate radove iz svih naznačenih oblasti. Bolje je po po vas ako imate iskustva na sve teme jer će to značiti da umete da se snađete u različitim oblastima, to će da shvati i vaš poslodavac, ali ako nemate onda je bolje da izostavite ono što nemate, nego da ubacite bilo šta da biste zadovoljili formu, ili da ubacite loše radove. Iz tog razloga veoma je bitno napraviti dobru selekciju radova.

Primer izgleda dizajnerskog portfolia 1

Tu dolazimo do sledeće bitne podstavke, koja se zove:

SELEKCIJA RADOVA

Znamo svi da smo često bili ubeđeni u nekom periodu da su naši radovi najbolji svi, ili da su podjednako dobri, jer svaki od njih ima nešto što je dobro urađeno više ili manje. Ipak, portfolio mora da sadrži naše najbolje radove. Zato je vrlo bitno napraviti neku preselekciju radova, što je važno i za one sa više iskustva i više radova. Odaberite 10-15 radova kojima ste zadovoljni i za koje mislite da su najbolji. Gledajte da budu različiti čak i iz iste kategorije, da se vidi kako ste rešavali specifičnosti zadataka i problema sa kojima ste se suočavali.

 

KAKAV TREBA DA BUDE DOBAR PORTFOLIO?

Vaš portfolio mora da bude kratak, koncizan i jasan. To znači da ne sme da bude predugačak, da umara, jer će se tako onaj koji ga bude gledao umoriti. Napredniji dizajneri imaju obično puno dobrih radova koje bi želeli da istaknu u svom portfoliju. Tu treba voditi računa upravo o toj selekciji radova koju smo pomenuli.

Portfolio mora da bude i dobro organizovan.

Zato svoje radove organizujte u celine, po sferama rada. Uvedite predliste ili drugačije istaknite rubrike za svaku kategoriju rada.

Izgled portfolija je podjednako važan kao i njegov sadržaj. Zato posebnu pažnju posvetite prezentaciji tih radova. Ja vam savetujem da mokapujete svoje radove, sada ima jako puno besplatnih mockupova koji će vam omogućiti da prikažete svoje radove u formi simulacije već realizovanih projekata, bilo brošura, dizajna ambalaže, memoranduma, vizitkartica ili sl. Drugačije je sasvim kada se vidi primenjen dizajn na ono za šta je rađeno, i to ostavlja bolji utisak. Naravno najbolje je kada imate fotografije realizovanih radova, u tom slučaju koristite njih, ili organizujte posebno fotografisanje tih radova koje ćete onda ubaciti u sam portfolio.

Nije obavezno, ali na primer ono što je meni korisno bilo kao poslodavcu da vidim je kada neko navede ukratko u kratkim crtama pored rada koji je radio šta je tu bio zadatak i šta je pokušao da uradi. Pored toga je dobro imati istaknutu i godinu kada je nastao rad, naziv projekta, da li se radi o samo jednom delu projekta ili celom zadatku i sl. To su neke uvek korisne informacije po poslodavca, na osnovu kojih on može bolje razumeti vašu ulogu u tome i način kako ste se nosili sa problemom, odnosno poverenim zadatkom.

 

IZGLED DOBROG PORTFOLIJA

Kao što je reč o kvalitetu vaših radova u samom porfoliju, tako je bitan i dizajn i izgled samog porftolija. On ne govori samo o tome da vi imate želju da svemu dajete ličan pečat, već i o tome koliko ste uredni, samoorganizovani, disciplinovani, dakle o vašim osobinama. Zato je bitno da vaš portfolio deluje pregledno, uredno, ali je svakako još bolje ako je i on sam dizajniran. Ipak, ovde pazite da ne preterate. Često dizajneri želeći da ostave previše utiska na poslodavce umeju da predizajniraju portfolio, tako da njegov dizajn odvuče potpuno pažnju sa radova, ili pak ih zaguši ili slično.

Uvek vodite računa da zadatak dizajna nije da privlači pažnju, već da saopštava određenu poruku. Dizajn bez odgovarajuće poruke, nije dizajn nego čista šminka. A vi želite da poslodavcu kroz izgled svog porffolija pošaljete poruku o vama samima i da sebe predstavite u najboljem svetlu. Zato vodite računa da u dizajnu svega što radite uvek imate mere. To su neki fini osećaji balansa koji se stiču vremenom.

Zato bih savetovao početnike da dizajn portfolia rade vrlo skromno, minimalistički, jer bez tih finijih osećaja lako mogu da preteraju. Što ne znači da portfolio mora da izgled treba da bude rigidan. Naprotiv, budite kreativni, ali uz meru.

Primer izgleda dizajnerskog portfolia 2

FORMAT PORTFOLIJA

Sam oblik portfolija možete sami osmisliti. Da li će on biti pravaougani landscape orijentacije, vertikalni kao magazin, kvadratnog oblika ili sl to je na vama da odlučite. Mnogo je bitnije da vodite računa da on može da se upakuje u univerzalni format za prezentaciju, i da se njime lako barata, i tu vam savetujem da koristite PDF zbog svoje univerzalne kompatibilnosti sa većinom uređaja. Kako je vrlo često po firmama HR sektor barata prijavama, a kasnije se pregledaju od strane više ljudi uvek je praktičnije raditi sa fajlovima koji se uvek mogu lako i zumirati po potrebi.

To vas ne sprečava da pored toga uradite i web prezentaciju, animaciju, video showreeal, ili video prezentaciju radova. To je sve uvek poželjno, ali je minimum da to bude PDF optimizovan za web ili preuzimanje sa nekog cloud servera.

 

Primer izgleda dizajnerskog portfolia 5