Vođenje dizajnerskog projekta (napredni nivo)

Važan momenat u dizajnerskom poslu predstavlja umeće dogovaranja i vodjenja jednog dizajnerskog projekta. Od onoga kako se stvari postave zavisi uspešnost saradnje. Ovo nije nešto što će vam reći u školama, kursevima dizajna, čak ni na akademijama. Ovo su neke stvari koje se uče kroz rad tokom vremena.
Za dizajnera je veoma važno ne samo da bude dobar dizajner već i da ume da dobro ishendluje klijenta tokom procesa rada, jer i od toga zavisi uspešnost dizajnerskog posla i finalnog rezultata.
U kom smislu ishendluje?
Znači da sa klijentom prodje kroz ceo proces vodeći ga pažljivo kroz sve korake rada i uputi ga u sve ono što misli da je pogrešno ili pak dobro za njega. To ne znači da se treba svađati sa klijentom oko toga ko je u pravu. Vaša struka vas obavezuje kao stručnjake u svom poslu da nekome predočite probleme sa kojima se može suočiti ako primera radi koristi slike na koje nema autorska prava sa Googla. Ili, ako želi da svoj logotip štampa tamnom bojom na tamnoj pozadini, koja na računaru zbog pozadinskog osvetljenja monitora može delovati efektno, ali se zbog slabog kontrasta u štampi neće dobro videti, ili nekim nakaradnim odnosima elemenata za koje znate da nisu u skladu sa pravilima dizajna i vizuelne komunikacije. Na njemu je da li će da vas posluša ili ne, ali ste vi sa sebe skinuli teret odgovornosti u slučaju da se klijent ipak odluči da radi po svome, jer ste ga na vreme upozorili i predočili moguće konsekvence. Dakle vi ste u ulozi savetnika svog klijenta i njegovog partnera, nikako u podređenoj ulozi samo operatera izvršioca, i tako treba da shvatite vaš posao. Vaše je da klijenta uputite u sve ono što mislite da je najbolje za samu uspešnost tog posla, odnosno projekta za koji vas je angažovao. Zato je veoma bitno da raspolažete svim znanjem, jer se to lako vidi kroz saradnju ili rad koliko ko zna o onome što radi.

Kada niste postavili pravila na vreme, hvatanje za glavu je neizbežno
Poštovanje se zarađuje, ne dobija se na tacni
Svaki novi klijent traži novo dokazivanje vaših sposobnosti. Da bi vas neko poštovao kao svog partnera u tom poslu, veoma je važno da vidi kako vi pre svega imate više znanja od njega u vezi sa onim što radite, da umete sa se time služite, ali i da umete da postavite granice. To se sve vidi kroz rad, ali i kroz vaš stav.
Ljudi više poštuju nekoga ko ima jasan stav nego one nesigurne koji ih kasnije iz nekog neznanja dovedu u situaciju koja može biti za njih neprijatna. Nesigurnost plaši klijenta i uznemirava ga, a vi ne želite da vaš klijent bude uznemiren, jer će prvo posumnjati u vašu stručnost, a time ćete izgubiti poziciju koju ste uspeli da prethodno zauzmete nekog stručnjaka i svoj kredibilitet.
Zato dizajner treba da definiše pravila ne samo u njegovom interesu već i interesu klijenta odnosno samog posla. Ništa ne sme da bude prepušteno slučaju, niti iznenađenju, jer se tako dešavaju problemi koji vas mogu koštati sa mnogo dodatnog neplaniranog rada, nervoze, škrgutanja zubima, glavobolja i mržnjom prema onome za koga radite, a sve samo jer odmah na početku niste definisali pravila saradnje.

Klijenti nisu naši neprijatelji koje treba da mrzimo zbog toga što će nas namučiti svojim zahtevima ili će nas ucenjivati oko plaćanja, naprotiv, to su ljudi od kojih živimo i koji će u većini slučajeva veoma ceniti to što ste se trudite da iz onoga što radite za njih izvučete najbolje.

A još više će poštovati vas ako vide da posedujete znanja iz oblasti kojima se bavite, ne samo znanje rada na računaru. Jer svi znamo da i njijhov Perica ume da radi na računaru. Ali njihov Perica ne zna kako će magenta izaći u štampi, niti kakvo je značenje oblika formi, ili šta znači ako se ne prepusti obrez i sl.

Vi vodite klijenta kroz posao, ne on vas
Zato je važno kao što smo rekli, odmah na početku definisati i istaći neka pravila saradnje.
Kako to uraditi?
Mi vam savetujemo da prvo klijenta uputite u sve ono što je dogovarano, u rokove i cenu vašeg rada, bilo da je to po satu ili po poslu, ali i dodatnog rada ako to bude potrebno. Takodje je bitno odmah na početku definisati uslove plaćanja i neka opšta pravila komunikacije. Mi uvek savetujemo da uzmete ako je moguće neki avans ili depozit jer na taj način stvarate obavezu kod klijenta, a saradnja podrazumeva prihvatanje obostranih medjusobnih obaveza. Klijent moze da odustane iz razloga sasvim privatne prirode koji nemaju veze sa dizajnom, a da vi ostanete bez ikakvog pokrica oko ulozenog rada. Ugovor je uvek poželjno imati, pa probajte da napravite neki templejt koji možete lako prilagođavati po potrebi.
Broj revizija (odnosno izmena) je isto jedna od stvari koje su bitne dogovoriti na početku. . Mnogi ljudi podrazumevaju da ćete raditi na njihovom dizajnu onoliko koliko njima to treba, ili još bolje dok ne budu potpuno zadovoljni. Ovakav stav vas stavlja u ropski podređen položaj u kojem se pretvarate u nekoga ko mora da robuje poručiocu posla u nedogled dok ga ne zadovolji. Ako odmah na početku postavite pravilo da vaš rad uključuje do 3, ili do 5 revizija-izmena, na taj način ćete preduprediti ovakve stvari da se dese.
Isto tako je bitno klijentu napomenuti tačno šta su vaše obaveze, a šta nisu. Neki klijenti iz neznanja očekuju od dizajnera, da ako dogovore da uradi grafički dizajn interfejsa nekog sajta ili aplikacije i da uradi implementaciju toga, ili kodiranje u CSS/HTML, XML ili sl. Ili pak, da za katalog fotografiše i artikle, obradi fotografije, snimi video i more drugih aktivnosti koje vaš rad ne predviđa. Apropo štampe, uvek vam savetujemo da taj deo radite u dogovoru sa nekom štamparijom, jer će vam i oni pomoći kako da napravite dobro pripremu za štampu ili odaberete papir odgovarajuće gramature.

Poštovanje rokova je isto tako bitno jer ono pokazuje koliko cenite svog klijenta i njegovo vreme. Često dizajn predstavlja samo jednu od karika u nečijoj kampanji, te bi svako njihovo prekoračivanje moglo da napravi veliku štetu vašem klijentu. Sa druge strane vi time pokazujete svoju odgovornost prema svom poslu, što je takođe bitno za vas same kao profesionalce.

Zato zapamtite, od onoga kako se postavimo prema klijentima odmah na početku, i u odnosu na njih zavisi kako ćemo sa tim poslom proći:

Ili ćete vi da upravljate klijentima, ili će klijenti i situacije da upravljaju vama.

Leave a Comment