Tehnike štampe

Ofset i digitalna štampa

U ovoj lekciji ćemo se posvetiti Ofset i Digitalnoj štampi. Dizajneri se najčešće susreću u radu sa ove dve vrste štampe, kod štampe brošura, flajera, kataloga, postera, vizitkartica, memoranduma i ostalih elemenata poslovne komunikacije koji se rade na papiru.

Ofset štampu smo već pomenuli i rekli kako se izvodi, tako da se ne bih dalje upuštao u objašnjavanje samog procesa štampe, delova štamparske prese i sl. Nije loše znati to sve zbog boljeg razumevanja svega, ali za dizajnera je bitnije da zna koje su mogućnosti, a koje ograničenja štampe, i koja su prednosti, a koje mane, nego da se opterećuje time da upoznaje doslovce svu problematiku štampe.

 

Uvelicavajuce staklo za stampu

Ono što je bitno za dizajnera je da shvati sam postupak štampe zbog toga da bi znao kako da pripremi to što radi.

Kod Ofset štampe kao što smo rekli otisak nastaje preklapanjem više transparentnih tonova osnovnih boja: Cijana, Magente, Žute i Crne (CMYK). Zavisno od transparentnosti nanosa boja i njihovog procentualnog učešća pokrivenosti se dobijaju nijanse i kontroliše zasićenost dobijene boje. Rasterske tačke su sitne, ali ipak krupnije nego kod digitalne štampe. To je lako videti ako pogledate pod lupom, videćete sitne tačkice cijana, magente, žute i crne koje se preklapaju gradeći određeni ton boje.

Krupnoca rasterske tacke kod ofset stampe

 

 

 

Tako nešto nećete moći da vidite kod digitalne štampe, jer su tamo daleko veće gustine sitnih tačaka da bi ljudsko oko čak i pod lupom moglo da ih prikaže.

 

Ofset vs digitalna stampa

U većini slučajeva ove razlike se ne mogu videti golim okom, ali se otisci mogu razaznati. Kod digitalne štampe je karakteristično i to da pušta i jednu tanju dozu laka, pa odštampani primerci imaju malo jači otisak, a ako se rade i na sjajnom papiru umeju da deluju i šljašteće, dok crni tonovi imaju veću dubinu, te slike jači kontrast.
Princip rada je ujedno najveća razlika ove dve vrste štampe, i ona koja utiče na cenu.

Kod Ofset štampe vi morate da osvetljavate štamparske ploče koje se koriste za izradu štamparskih formi (CTP -Computer to plate postupak) gde se zatim nanosi boja na njih te na papir, i taj ceo proces ima više prolaza 4 osnovne boje, cijana, magente i crne, zbog čega se to ne radi za manje tiraže, koji ne mogu da ispune ceo štamparski tabak (format papira) jer nije isplatljivo. Može da se radi, samo će koštati više nego kod digitalne štampe. Tu je brzina realizacije koja je na strani digitalne štampe, jer sve može da bude odštampano (naravno pod faktorom da nema reda pre vas) istog dana.

Digitalna stampa

Kod digitalne štampe se fajlovi digitalno preko računara i mašine za ripovanje (opisano u prethodnoj lekciji o vrstama štampe) šalju direktno u digitalni štampač za komercijalnu upotrebu, i odmah na papir. Zato je ova vrsta štampe veoma isplatljiva, ali opet, samo za manje količine, jer cena po otisku je zapravo skuplja nego kod ofseta, samo se kod ofseta plaća pokretanje celog postupka zbog štampe, a zapravo je cena po otisku jeftinija kod ofseta. To je posebno vidljivo kada se rade veći tiraži od više hiljada primeraka.

Dakle da sumiramo sve, digitalnom štampom radite tiraže do 300 komada, odnosno listova, vizitkartica, flajera ili slično, a sve preko što ide preko 500 komada radite na ofset štampi.
Istovremeno, kod digitalne štampe kojom se rade flajeri, brošure, vizitkartice i slično, postoji ograničenje formata, po visini i širini. Zato je uvek dobro da se raspitate prethodno koji je maksimum veličine papira na kome se radi, i koji je maksimum štampane površine (štamparske fleke kako se to kaže) jer mnogi štampači ne mogu da štampaju borderless, odnosno od ivice do ivice papira, te i to treba uzimati u obzir.